Klanten geven ons gemiddeld een 9,5
024 203 04 48   |   Op afspraak

Wifi gebruikers hebben geen idee hoeveel bereik in huis verloren gaat

26/10/21

Wifi gebruikers hebben vaak geen idee hoeveel bereik in huis verloren gaat. Dat blijkt uit de KPN Wifi Monitor. Wel zijn de meeste mensen redelijk tevreden over de kwaliteit van de wifi.

Meer dan de helft van de wifigebruikers (59%) heeft intussen geen idee hoeveel bereik er bij hen thuis verloren gaat en vooral over hoe ze dit kunnen verhelpen. Vier van de vijf gebruikers ervaren de wifi thuis als (zeer) goed. Jongeren zijn vaker ontevreden over hun wifibereik. Zij hebben meer apparaten die via wifi verbinding maken met het internet.

Hybride werken

Hybride werken wordt steeds meer de standaard. Maar helaas slaagt niet iedereen erin om overal in huis een kwalitatieve verbinding te maken. Slecht wifibereik in huis zorgt voor een trage of instabiele internetverbinding. Een op vijf (21%) wifi-gebruikers verplaatst zich thuis om bewust op zoek te gaan naar een ruimte met een beter wifibereik. Dat gebeurt vooral vaak bij belangrijke videovergaderingen.

Thuiswerken maakte meer dan ooit het belang van een goede wifi-verbinding duidelijk. Zeven procent van de thuiswerkers geeft aan een keer terug naar kantoor vluchten omdat ze daar over een betere wifi konden beschikken. Een slechte wifi leidt niet alleen tot ergernis bij de gebruikers maar ook bij hun collega’s. Zo spreekt een kwart van de wifi-gebruikers (25%) een ander weleens aan op zijn of haar slechte verbinding.

Liever trage verbinding dan wegvallen

Als gebruikers ontevreden zijn over hun wifi-kwaliteit komt dat vooral door een wegvallende verbinding (63%). Dit zorgt voor meer ergernis dan een te langzame verbinding (42%). Men zoekt de oplossing meestal in overschakelen naar mobiel internet (4G/5G) (49%). Een kleine groep (15%) weet in een dergelijk geval nog gebruik te maken van bekabeld internet.

Bijna één op drie gebruikers past soms zelf thuis de instellingen van het modem om betere wifi in het hele huis te krijgen. Overschakelen van kanaal biedt veelal een oplossing.

Sinds het ontstaan van het draadloze internet, neemt de druk op de wifi alleen maar toe. Dat komt door het snel toenemende aantal gebruikers. Een derde gebruikt wifi normaal gesproken met drie personen of meer tegelijk.

Intussen zijn er ook steeds meer apparaten in huis die via wifi verbonden zijn met het internet. Zo geeft ruim een derde (36%) van de jonge wifi-gebruikers aan meer dan tien aan wifi gekoppelde apparaten in huis te hebben. De gemiddelde gebruiker zegt drie apparaten met hun wifi te hebben.

Kleinere kerstboom

Ondanks het feit dat de meeste huishoudens kunnen beschikken over een goede internetverbinding gaan er veel Mbit/s verloren in huis. De woonkamer (55%) en de meterkast (34%) zijn de favoriete plekken voor het plaatsen van de router die het wifi-signaal in huis verspreidt. Dat betekent wel dat in de naastgelegen ruimtes het bereik het beste is. Op plekken als de zolder en garage is dat een stuk minder. Ruim een derde (37%) lost dit op door gebruik te maken van wifi-versterkers, vooral bij grotere woningen.

Maar niet alleen de afstand tot het modem speelt een rol. Ostakels zoals muren, deuren, een aquarium en zelfs mensen kunnen het wifi-signaal belemmeren. Ook de kerstboom met bijbehorende lichtjes veroorzaakt vaak problemen met de wifi-ontvangst.

Eén op de vijf wifi-gebruikers is daardoor bereid om een kleinere kerstboom in huis te nemen als daardoor de wifi beter blijft. Vooral de jongere gebruikers (38%) nemen een liever een kleinere boom dan in te moeten boeten op hun wifi-kwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Meer dan de helft van bedrijven verweert zich onvoldoende tegen cyberaanvallen

Meer dan de helft (55 procent) van de grote bedrijven houdt cyberaanvallen niet effectief tegen, ontdekt aanvallen te laat en verhelpt ze niet of vermindert de impact van aanvallen onvoldoende. Dit blijkt uit een nieuw jaarlijks onderzoek van Accenture. Het State of Cybersecurity Resilience 2021 onderzoek van Accenture is gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.700 […]

44 procent van de Nederlandse consumenten deelt inloggegevens met vrienden en familie

Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te […]

Twan van Haalen

KVK: 805572446815 | BTW-ID: NL00345555               © Copyright 2022 | Website door Company Fuel